De laatste avond op het vaste land.

24 juli 2016 - Karatu, Tanzania

Vanavond slapen we in de prachtige Bougainvillea Lodge in Karatu, wel speciaal want in deze lodge hebben mijn grootouders ooit ook gelogeerd.

Maar wat een belevenissen de afgelopen dagen!

We zijn na het Tarangire National Park doorgereden naar Lake Eyasi waar we logeerden in een nieuwe maar winderige lodge. We hebben geen oog dichtgedaan omdat het door de wind leek alsof we de hele nacht in een storm zaten. De mega grote spinnen in de kamer maakten het alleen maar griezeliger :-)

We hebben een bezoek gebracht aan de lokale smid en aan de Datoga stam, een stam die veel overeenkomsten heeft met de Masai maar hun dieren niet opeten maar enkel als betaalmiddel gebruiken. Een vrouw kost hier 20 koeien en de man had er 4 en 16 kinderen. Ze vonden het heel grappig dat Lode maar 1 vrouw heeft en er geen enkele koe armer door geworden is..

De volgende ochtend vroeg uit bed want dan zijn we op bezoek geweest bij de Hadzabe stam, beter bekend als bushmen, ze spreken met grappige klikgeluiden en lijken steeds ruzie met elkaar te maken. We zijn met hen mee op jacht gegaan maar hebben (gelukkig) niets geschoten. De bushmen nam Tim mee op sleeptouw tijdens de jacht en deed er een hele uitleg tegen en samen waren ze weg! Grappig maar Tim genoot van elk moment, hij had zijn eigen boog en pijlen gekregen! Een kale vangst maar onderweg kroop de bushmen wel ineens in een boom om er vervolgens heerlijke honing uit de stam uit te halen. Daarna volgde een lange rit naar....Serengeti!

De Afrikaanse wegen zijn verschrikkelijk en we zijn volledig door elkaar geschud wanneer we toekomen in ons Tentenkamp Ikoma. Heerlijk basic tenten met een minimun aan comfort en volledig in de wildernis. Na donker is het verboden uit je tent te komen omdat er leeuwen en hyena's in de buurt rondlopen en als je toch uit je tent moet, moet je op een fluitje blazen en komt er een ranger aangelopen om je te begeleiden.

De eerste avond daar zijn we op nacht game drive geweest, wat een beleving. In een open jeep met 4 man inclusief geweren als begeleiding zijn we de donkere nacht op de serengeti getrokken. We vonden het eerst best eng maar nadat we de eerste dieren gespot hadden was de angst snel weg. We zagen een hoop nachtdieren die je normaal nooit ziet. We hebben een kameleon op onze handen laten lopen die steeds van kleur veranderde, een groep hyena's zien vechten, teveel om op te noemen. We hebben hier geen foto's van omdat we dit heel intens wilden beleven. Die nacht werden we om 3 uur wakker omdat er naast onze tent een groep zebra's aan het vechten waren of zo klonk het toch.

Maar dan... om 4 uur uit bed want we werden opgehaald voor onze ballonvlucht boven de Serengeti. Bleek dat we met 16 in 1 mand zaten en zo waren er 4 Balonnen. Wat een ervaring, onbeschrijfelijk gewoon en na de vlucht werden we allemaal getrakteerd op champagne en een uitgebreid ontbijd op de weidse vlakte.

De rest van de dag game drive en weer ontdekten we nieuwe dieren.

Dezelfde dag in de late namiddag stond er nog een natuurwandeling op de agenda en zijn we vertrokken voor een voettocht van 2 uur met twee rangers en een gids. Niet teveel dieren gezien maar wel veel geleerd over de natuur. Tim at zelfs cactusfruit en als afsluiter mochten we met de boog van de ranger allemaal een pijl afschieten. Heel moe maar heel tevreden zijn we onmiddelijk in slaap gevallen.

Vanmorgen zijn we dan vetrokken richting Ngorongoro krater met een eerste stop aan een Masai dorp. Goed en wel op weg kreeg onze jeep echter problemen met de remmen en hebben we een goed half uur in panne gestaan voor er een team kwam aangereden om ons te depaneren. Het was snel maar tijdelijk opgelost en we zouden later tijdelijk van jeep moeten wisselen zodat ze het deftig konden maken. Het Masai dorp zijn we in sneltempo gaan bezoeken om de verloren tijd in te halen en dan stonden we te gapen naar de schoonheid van de krater. Spijtig genoeg hebben we de zwarte neurhoorn niet gevonden, een opdracht voor een volgende keer.

Moe na 2 weken van vroeg opstaan, in- en uitpakken en heen en weer hobbelen in de jeep zijn we nu klaar voor een weekje Zanzibar. Zon, zee en strand en welverdiende rust. Morgen stijgen we rond 14u op vanuit Aruscha met een klein vliegtuigje richting paradijs!

1. Els:
    27 juli 2016