Dag 9

9 juli 2019 - Tsavo West National Park, Kenia

O O O wat een dag! Het kan ook al eens allemaal tegenslagen...

We Vertrokken vanmorgen uit Amboseli richting Tsavo West. We konden pas om 8u30 vertrekken en wel hierom: een stuk van de weg naar Tsavo loopt langs de grens met Tanzania. Deze weg is berucht voor de bandieten, rovers en stropers die het op toeristenbusjes gemunt hebben. Om het veilig te laten verlopen werden alle busjes en jeeps aan het checkpoint verwacht om dan in colonne en met gewapende escorte de weg van zo'n 40km veilig af te leggen. Toen we wilde vertrekken bleek een achterband van ons busje plat te staan en dus reden we een stuk terug om deze in een andere lodge te laten oppompen. Wilson zou dan bij aankomst in de volgende lodge de band vervangen. Op z'n Afrikaans vertrokken we richting checkpoint. Om verloren tijd in te halen reed Wilson veel te snel en plotseling sloeg zijn rem vast, we schoven van de weg af en dat was even heel eng maar hij slaagde erin de bus recht te houden. Op zijn Afrikaanse met wat bruuske bewegingen konden we traag maar zeker verder rijden, de rem liet uiteindelijk terug los en we reden verder maar zoals je al kan vermoeden waren we te laat bij het checkpoint voor de geëscorteerde colonne. Na vermoedelijk een flinke fooi is er dan een zwaar bewapende militair mee in ons busje gestapt op ons zo over de weg richting Tsavo te begeleiden. Ik kan niet ontkennen dan we allen heel gespannen en toch wel bang de oversteek hebben gemaakt. Kredietkaarten staken in ons ondergoed, geld op de huid in een zakje... maar eind goed al goed, we hebben gelukkig geen bandiet gezien en konden na het volgende checkpoint terug ademhalen. Op naar onze volgende lodge, Kilaguni Serena Safari Lodge: een prachtige lodge met het meest spectaculaire uitzicht dat je je kan voorstellen! Zie foto's. Na de lunch en even rust reden we naar het Rhino Sanctuary waar ruim 100 neushoorns beschermd leven. Tijdens deze toch reed ons gids de auto vast en na veel getrek en geduw hebben we hem kunnen los duwen. Al de busjes hebben, omwille van de ruwe wegen een beschermplaat onderaan. Door dit voorval is net die plaat losgekomen en heeft onze gids die moeten loskloppen met een machete.  Terug op weg en op zoek naar de neushoorns. We zagen wel een prachtig luipaard maar geen neushoorn.

De rode aarde van Kenia is in deze streek wel letterlijk te nemen! Alles zit vol rood stof, alles ziet rood!

Nu al het stof en de frustraties van vandaag zijn weg gedoucht zijn we klaar voor een heerlijk diner in deze prachtige locatie! Ik hoop dat de wifi het uithoudt en dat ik foto's kan posten!

Morgen verlaten we Tsavo West en rijden we naar Tsavo East. On route game drive tot aan de volgende lodge en tegen de avond staat er iets speciaals op het programma: dan bezoeken we onze foster olifanten Godoma en Kithaka!