Dag 11

11 juli 2019 - Tsavo East National Park, Kenia

Wat een dag! Vanmorgen voor dag en dauw uit de veren en na een snel ontbijt trokken we er iets na 6 op uit voor een volledige dag game drive. In de vroege uurtjes zie je de spannendste dingen en zo waren we getuige van de paring van een leeuwenkoppel en het ontwaken van een familie bavianen. Even toch vermelden dat de gids die ze ons hadden toevertrouwd echt wel tegensloeg. Blijkbaar had de gids die ze voorzien hadden op het laatste moment afgehaakt en zijn ze op zoek gegaan naar een Free-lance gids. Het bleek geen goede keuze te zijn... We hebben er eerder niets over geschreven omdat we uiteindelijk zelf onze reis maken. Kort gezegd: een gids was hij totaal niet en hij bleek dan ook nog een slecht driver te zijn. Bovendien bleek het busje waar me mee reden een gammel ding te zijn dat voortdurend problemen had. Na de eerdere voorvallen van panne en slecht rijgedrag spande hij vandaag de kroon. in het midden van het park blokkeerde één van de remmen en slipte we nogmaals bijna van de weg. Toen zijn we echt wel uit ons krammen geschoten, dit was geen pech meer....  Na veel duwen, trekken en slaan op de wielen heeft hij het uiteindelijk opgelost met het wiel eraf te halen en domweg de rem door te snijden, ja echt. We zijn toen heel traag naar de dichtstbijzijnde poort gereden en hebben dit aan de park rangers gemeld. Die hebben dan de auto gecontroleerd en getest en na een stevige babbel met onze gids zijn we toch nog heel traag verder gereden, de patrouilles in het park waren verwittigd hem in de gaten te houden. We lunchte boven op prachtige Mudanda Rock, met een geweldig uitzicht. Vandaar reden we dan, uiteraard heel traag, verder door het park en zagen we toch nog een paar prachtige dieren. Wanneer de zon op haar hoogste punt was zijn we gestopt voor een rustpauze in de Voi Wildlife Lodge. Ook deze lodge heeft een prachtig uitzicht op een waterpoel waar de dieren komen drinken. Om 17u hadden we dan onze afspraak in het DSWT (David Scheldrick Wildlife trust) en omdat onze gids de klok blijkbaar niet heeft leren lezen waren we er ruim een uur te vroeg. Maar niet getreurd we kregen al een privé uitleg en maakte kennis met Tawi, een zesjarige Elandantilope man waarvan de moeder gedood werd door een leeuw. Wat een prachtig dier, met zo'n indrukwekkende hoorns, Overdag loopt hij vrij rond in het park en 's avonds komt hij braaf terug naar zijn stal. Soms blijft hij een langere tijd weg maar tot op heden keert hij steeds terug. Het hoogtepunt van de dag waren uiteraard de olifanten. In kleine groepjes kwamen ze aangerend en kregen ze elk 2 bussen met 2 liter melk. De foto's spreken hier wel voor zichzelf. Onze eigenste Godoma is al 4 jaar ondertussen en ze is een prachtige olifant. Daarna kregen we nog een rondleiding en mochten de olifanten van heel dichtbij bezoeken en zelfs eten geven. Wat een gevoel! Kleine slurven die het eten uit je hand gristen. het lijken wel sterke zuigende vingers. Wat een beleving! Op de terugweg naar de lodge zagen we nog een luipaardwelp en niet ver daar vandaag een verse prooi. De moeder moet in de buurt geweest zijn maar omdat het te snel donker werd moesten we door rijden.

Door de dag hadden we al contact opgenomen met het agentschap om een ander vervoer te regelen voor onze trip naar Mombase morgen en daar zitten wij nu op te wachten. Deze gids heeft veel teniet gedaan deze reis maar het is zeker geslaagd voor ons.  Er komen nu een paar zalige dagen van zon, zee en strand aan en daar gaan wij super van genieten! We laten jullie het verloop daar wel weten maar dat is natuurlijk minder spectaculair dan een safari!

De foto's van vandaag zullen voor morgen zijn want het is hier ondertussen bijna 23u en we zijn reeds wakker van 4u3 dus kruipen we onder de wol.

1. Veerle Geets:
    14 juli 2019
    Maar ondanks de tegenslag heb ik toch al heel hard genoten van jullie verhalen en foto's. Bedankt om dit te delen. Nu nog genieten van de rest he. Groetjes, Veerle